Mission possible - Dutch Military Vehicles bouwt nieuwe Defensie voertuigen

Bedrijfsverzekeringen
Mission possible - Dutch Military Vehicles bouwt nieuwe Defensie voertuigen

‘Een vet ding, een stoer monster’. Het uiterlijk van de AnacondA, het nieuwste 4x4-voertuig van Defensie ontvangt veel lof. Lof die geheel toe te schrijven is aan het Etten-Leurse bedrijf Dutch Military Vehicles, dat de voertuigen heeft gebouwd. Ondanks zijn nuchterheid is directeur Mark Scheffers zo trots als een pauw: “Dit project leek vaak een mission impossible, maar we hebben het gered, en hoe!”

Hoe een klein Brabants bedrijf deze prachtige opdracht van de Nederlandse Overheid heeft binnengesleept? Scheffers vertelt erover: “Per toeval zijn we eigenlijk in deze branche gerold. Regelmatig deden we als onderaannemer projecten voor IVECO Defence, die legervoertuigen bouwt. Maar in de zomer van 2018 kwam er een aanbesteding voorbij waaraan IVECO Defence op dat moment niet kon voldoen. Wij dachten echter dat wij dit wel zouden kunnen, dus namen wij het in de aanbesteding zelf op tegen de grote jongens als Mercedes en Renault. En we wonnen!”

Tijd als vriend én vijand

“Dat we de aanbesteding kregen, had vooral te maken met onze flexibiliteit en het tijdspad. Binnen drie maanden moesten er 35 AnacondA’s gebouwd worden. Dit bleek onmogelijk voor de meeste partijen. Maar omdat wij, heel spannend, al geanticipeerd hadden op deze opdracht, door belangrijke grondstoffen en basismaterialen aan te schaffen én omdat we zo’n klein flexibel team hebben, hadden wij een haalbare planning ingediend”, vertelt Scheffers. “De hele planning stak goed in elkaar, maar het korte tijdsbestek vroeg een enorme inzet en veel creativiteit van onze medewerkers, een grote groep zzp’ers én onze leveranciers. Er zijn periodes geweest dat zelfs broers, zussen en ouders ingezet werden.” Defensie werd gedurende het hele traject overal van op de hoogte gehouden. “Dat werd erg op prijs gesteld. De verbazing over de snelheid waarmee we werkten was heel groot. Normaal staat er namelijk vier tot vijf jaar voor een project als dit.”

Jongensdroom

Scheffers: “We ontwierpen de truck door op een zaterdag op de zijkant van een van onze bestaande trucks met duct-tape een silhouet te ‘tekenen’. We voelden ons als jongens van 12 die zelf een race-kar aan het bouwen waren, bijna alles was nieuw voor ons. En met die instelling zijn we ook het hele proces begonnen. We zijn uitgegaan van onze eigen technische kennis, maar daarnaast hebben we een fijne groep specialisten ingeschakeld.

Regionale bedrijven

Regelmatig kwam het team van DMV voor uitdagingen te staan die zij nog nooit eerder hadden gehad. “Dan moet je echt een beroep doen op de creativiteit en het specialisme van de partners om je heen. Ook van hen vroegen we veel. We losten alles zo lokaal mogelijk op. Bedrijven als Van Geffen uit Tilburg, Hessels Coating Breda, Verstraaten uit Sint Willebrord, KPC Etten-Leur en Van Loon werden vanwege hun expertise ingezet tijdens het traject. Het voordeel van regionale spelers is dat je ze in de ogen kunt kijken als je ze spreekt. Het contact gaat zoveel makkelijker als je bij elkaar in de buurt woont. Ons team werkte zo het prettigst: we vertrouwden volkomen op onze eigen kennis en bij twijfel riepen we er een specialist in.”

“Door je kwetsbaar en vragend op te stellen, loop je vaak met veel meer naar buiten dan wat je gevraagd hebt.”

 

 

Met eigen ogen

“Omdat we voor Defensie werken, moeten ook al onze partners en leveranciers voldoen aan hun normen en eisen voor dit project. Maar dat was geen enkel probleem. De gemene delers bij alle partijen binnen dit project waren flexibiliteit en specialisme. Het was zo prettig om met echte deskundigen te werken. Wij gaven hun veel vrijheid en zij kwamen met de beste oplossingen. Zo ook wat betreft verzekeringen. Gedurende het hele proces veranderde onze verzekeringsvraag. Zo moesten we de trucks een aantal keer vervoeren tussen verschillende locaties voor assemblage. Dit vervoer moest uiteraard goed verzekerd worden. Onder andere door de investering vooraf en de strakke tijdsplanning waren deze trucks of onderdelen ervan voor ons veel meer waard dan alleen de technische waarde. Daarnaast moesten we een aparte hal huren, die separaat verzekerd moest worden. Onze verzekeraar moest wel goed begrijpen waar we mee bezig waren, dus we nodigden iemand van Van Loon uit op onze locatie. Door met eigen ogen te zien wat we aan het doen waren, begrepen zij direct wat we nodig hadden.”

Testen

“Vaak wisten we pas een dag van tevoren wat er de volgende dag moest gebeuren. We hadden dus ook veel behoefte aan flexibiliteit op dit gebied. Toen we uiteindelijk samen met Defensie twee van onze trucks gingen testen op de Leusderheide, konden we de verzekering hiervoor met één telefoontje naar Van Loon regelen. En dat was heel prettig. Je moet er toch niet aan denken dat zo’n truck onverzekerd op z’n kant komt te liggen. Daarnaast was ook de trip vanuit Etten-Leur naar het Caribisch gebied een complex verzekeringstraject. Belangrijkste vragen: wie is op welk moment verantwoordelijk en wanneer veranderen de trucks van eigenaar? De hele trip werd opgedeeld in aparte stukjes waar andere verzekeringen van kracht waren. Door goede afspraken te maken met alle belanghebbenden konden wij uiteindelijk met gevoelens van trots én opluchting de eerste 35 voertuigen, precies op tijd, officieel overdragen aan Defensie in Willemstad.”

Ambities

Nu het Etten-Leurse bedrijf heeft geroken aan de specialistische opdrachten van Defensie zijn de ambities gegroeid. “De 35 Anaconda’s waar het allemaal mee begon, zijn al opgevolgd door nog eens 11 voor het Caribisch gebied en 14 stuks voor inzet in Nederland”, vertelt Scheffers. “En momenteel zijn we met vier hele bijzondere specialistische duiktrucks bezig voor het Nederlandse leger. Maar dat is een geheim project, daarover mag ik niets zeggen. We zijn bovendien in gesprek met veel andere landen in de wereld.”

“Defensie noemde DMV een frisse wind, anders dan andere leveranciers.”