Iedere zaak z’n eigen kracht

Bedrijfsverzekeringen
Iedere zaak z’n eigen kracht

Als 18-jarige droomde Patrick van Asch uit Etten-Leur van zijn eigen café. “Dat wilde ik graag zelf van de grond af opbouwen”. Zes jaar later verwezenlijkt hij die droom. En dan? Dan komen er nieuwe dromen. Inmiddels runt Patrick negen zaken in en rondom Breda. “Nieuwe horeca-concepten ontwikkelen geeft mij een kick.”

Al jaren voelt Patrick van Asch (45) zich thuis in de horeca-wereld. Sinds 1994 werkt hij voor verschillende bazen in deze branche. “Ik was al snel bedrijfsleider van verschillende succesvolle bedrijven. Toen dacht ik ‘dan kan ik het zelf ook wel. Ik run nu ook de boel’.” Op zijn 24e heeft hij zijn eerste eigen borrelcafé aan de Havermarkt. “Het café draaide goed, maar ik merkte dat een deel van de doelgroep het echte uitgaan miste. Aan de overkant ben ik toen een danscafé begonnen.”

Nieuwe dingen creëren

Het imperium breidt zich langzaam uit. Inmiddels vallen er negen horecazaken onder Van Asch Horecabeheer: De Fazant in Ulvenhout en Suikerkist, Café Bruxelles, Café Peddels, Parc, Café Noir, de Corenmaet, Café de Vrachtwagen en de nieuwste aanwinst Lawaai Papagaai in Breda. Zo’n 250 werknemers staan op de payroll. Of Patrick zichzelf succesvol wil noemen? “Ik ben niet bezig met succesvol zijn. Ik ben nieuwe dingen aan het creëren. Maar natuurlijk is het zo dat je verder kunt bouwen door successen. Zeker financieel gezien.”

Conceptontwikkeling

Het ondernemersgen zit in de familie. Patricks vader had namelijk een bouwonderneming. “Misschien dat daar die eerste droom vandaan komt. Ik heb de ontwerpen voor mijn zaken altijd zelf gemaakt. In het begin was het de bar bouwen, nu noem je dat conceptontwikkeling.” Juist dat concept is volgens Patrick het mooiste aan zijn vak. “De dag dat je een nieuwe zaak opent is leuk, maar het gaat juist om de periode daarna. Na een maand of drie kun je pas zien of mensen het concept zien zoals jij het bedacht hebt. Of ze doelgericht jouw bedrijf benaderen. Als ik dat zie gebeuren, dan is dat wel een hoogtepunt.”

Ieder bedrijf z’n eigen kracht

Wie denkt dat Patrick inmiddels in z’n luie stoel achteroverleunt heeft het mis. Hij blijft bij alle negen zaken betrokken. “Ieder bedrijf heeft z’n eigen kracht en vraagt dus om andere bedrijfsvoering. Ik ben nog steeds overal zichtbaar en bemoei me met alles. Bij horeca gaat het om de locatie en het interieur, maar ook om de ziel van een bedrijf. Ik merk het zelf meteen als die ziel er niet is. Er staan lampen niet aan, de hygiëne is niet optimaal. Het lijken misschien details, maar een gast merkt het gewoon als je er volle bak voor gaat.”

De mist in

Dat Patrick nu succesvol is, betekent niet dat hij nooit de mist in ging. “Ik heb ooit, samen met een compagnon, een concept voor een hamburgerketen bedacht. Dat wilden we landelijk uitrollen via franchisers. Dat is finaal misgegaan. Het heeft me veel geld gekost, maar ik heb er ook veel van geleerd. Namelijk dat je altijd dicht bij jezelf moet blijven. Fastfood is niets voor mij.”

Iets extra’s

Als horecabaas is het volgens Patrick belangrijk om goed te zijn voor je mensen, dan zijn ze ook goed voor jou. “Ik zie veel eigenaren benoemen wat er fout gaat, in plaats van wat er goed gaat. Als je vaker complimenten geeft, komt commentaar ook beter aan.” Ook op andere gebieden probeert Patrick zijn personeel zo goed mogelijk te steunen, zo ook op het gebied van (medewerkers)verzekeringen. “Ik heb hiervoor Van Loon als externe partner ingeschakeld. Zij nemen mij deze zaken uit handen, ieder heeft namelijk zijn vak. Samen met de adviseur van Van Loon heb ik ervoor gekozen om mijn personeel tegemoet te komen door hen een collectieve zorgverzekering en extra pensioensregeling aan te bieden. Hierdoor krijgen zij korting op hun premie en kan ik hen als werkgever betere secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. Ook op het gebied van hypotheekadvies of bemiddeling kunnen zij bij Van Loon terecht. Zeker in deze tijd wil je wat extra’s kunnen doen voor je personeel.”

Ook tijdens corona kansen

Ook tijdens corona bouwde Patrick door. In de eerste lockdown kocht hij Restaurant Zwart aan de haven in Breda. Een groot risico? “Ik geloof dat de aanval beter is dan de verdediging.” Recent heeft hij op deze plek de Lawaai Papegaai geopend. “We bouwden low-budget. Interieur dat nog in ons magazijn lag werd hergebruikt. Het is een bonte verzameling, vandaar de naam. Op deze manier kon ik mijn mensen aan het werk houden. En ik moet eerlijk toegeven: dit heeft mij door de coronaperiode geholpen.”

Dromen voor de toekomst

Het geheim van een goed concept? “Een eyecatcher. Er moet iets zijn wat spraakmakend is, wat de wauw-factor heeft.” Zo’n eyecatcher valt vaak als eerste af als de kosten tegenvallen. Maar je moet juist verbazen. Een glimlach en een goed bord eten is niet meer genoeg.” Patrick heeft nog genoeg dromen voor de toekomst. “Nieuwe dingen creëren blijft mijn passie. Ik doe nu nog alles zelf, maar ik hoop over twee of drie jaar zaken over te kunnen dragen. Dan kunnen anderen ook zelfstandig gaan ondernemen.”